مدارات الکترونیک circuits electronic

الکترونیک کامپیوتر رباتیک ماهواره اینترنت موبایل

مدارات الکترونیک circuits electronic

الکترونیک کامپیوتر رباتیک ماهواره اینترنت موبایل

پروژه ماه //

          بزرگترین بانک جامع مدارات الکترونیک ایران

 

  *****  در  تالار گفتگوی ازاد این وبلاگ شرکت کنید  *****

::::: در خواست مدار // طرح سئوالات // تبادل افکار // ارائه مقاله و مدار  :::::

                              

                                                                              ورود به تالار گفتگو

 

 

 

 

dot.gif (901 bytes)   اخرین باز سازی :۲۰/۸/۱۳۸۶  


 

 

پروژه ماه

 

 

 

 

Electronic Switch  circuits  مدارات سوئیچ الکترونیکی و امنیتی Arrow.GIF (101 bytes)

 

 دزدگیر

مجهز به میکروکنترلر  AT89C2051

   

              اندازه بزرگتر

 

    PCB در اندازه بزرگتر  

                    

· شرح فنی مدار :

      در این مدار در قسمت تغذیه ، دیود D را در ورودی تغذیه قرار داده ایم که برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی نصب معکوس تغذیه پیش بینی شده است . پس از این دیود ، آی سی رگولاتور 7805 تغذیه 5 ولت برای تغذیه آی سی را تامین میکند . در این قسمت ، خازن C1 بعنوان صافی تغذیه و خازنهای C6 , C2  برای برای جلوگیری از نویز در تغذیه ، مورد استفاده قرار گرفته اند .

·                       در قسمت آی سی ، مقاومت R1 و خازن C3 ریست ( RESET ) اتوماتیک میکروکنترلر می باشند.

·                       کلید های SW3 , SW2 , SW1  توسط مقاومتهای R4 , R2  به منفی متصل شده اند .

·         بیس ترانزیستور  T1 توسط مقاومت  R5 تغذیه میشود و همچنین فرمان مورد نیاز توسط پورت میکروکنترلر به بیس این ترانزیستور منتقل میشود . این ترانزیستور برای راه اندازی رله بکار برده شده و دیود D برای حفاظت از ترانزیستور در مقابل جریان معکوس سیم پیچ رله مورد استفاده قرار گرفته است . با عمل کردن رله ، ولتاژ ورودی 12 ولت مدار به خروجی AL منتقل و این خروجی قادر است یک آژیر قوی 12 ولت را بکار اندازد .

·         در نشاندهنده های نوری مدار ، جریان دیودهای نورانی توسط مقاومتهای R8 , R7 , R6 محدود میشود . این دیودها نیز بمنظور نشاندهنده های نوری بکار رفته اند و وضعیت های مختلف مدار را نشان میدهند .

·         در خروجی SP  نحوه تولید صدا به این صورت میباشد که پورت خروجی میکروکنترلر توسط مقاومت R9 به بیس ترانزیستور T3 فرمان میدهد . این ترانزیستور از نوع مثبت است و با پالس منفی تحریک و در زمان روشن شدن ولتاژ کلکتور مثبت میشود . کلکتور T3 توسط مقاومت R10 به بیس ترانزیستور T2 فرمان میدهد . این ترانزیستور منفی است و با مثبت تحریک میشود و در نتیجه نوسانات تولید شده در پورت میکروکنترلر با ولتاژ و جریان بالا به خروجی SP منتقل میشود .

 

 در این دزدگیر ما از آی سی میکرو کنترلر  89C2051  استفاده نموده ایم  و  عملیات مورد نیاز که باید توسط این دزدگیر انجام شود ، قبلاً برنامه نویسی و در آی سی پر شده است . جهت اطلاع دانشجویان عزیز بخشی از دیتا شیت این آی سی نیز ضمیمه این کیت می باشد که می تواند مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد .

در تهیه قطعات مورد نیاز این کیت ، بهترین نوع و مارک انتخاب شده است و با نگاهی به قطعات ، از جمله آی سی رگولاتور ، آی سی میکروکنترلر و سایر قطعات این مسئله بخوبی مشهود میباشد .  علاوه بر وجود کلیه قطعات جانبی مورد نیاز ، سعی شده در طراحی مدار ، زیبائی و شکل ظاهری مناسبی برای کیت در نظر گرفته شود . اینها بخشی از مواردی است که در هنگام طراحی این کیت مورد توجه قرار گرفته تا با اِرائه یک کار خوب و استاندارد ، شرائط پیشرفت دانشجویان و سایر علاقمندان مهیّا شود . با توجه به موارد فوق ، خواهشمند است با دقت تمام اقدام به ساخت کیت نمائید .

لیست قطعات : 
R1
  کیلو اُهم  10  
    R4 , R3 , R2
 :  اُهم 220
   R5
 :  کیلو اُهم 8/6 
   R8
, R7 , R6: کیلو اُهم 1
  R9
 :   کیلو اُهم 2/2

R1 :     اُهم  120   

 T3 :  ترانزیستور  A733  یا  A933 

 C1 :  خازن الکترولیت  220  میکروفاراد    
کریستال 12 مگاهرتز    XT
 
  C2
 : خازن الکترولیت  7/4  میکر  وفاراد   
7805 :آی سی رگولاتور ولتاژ 5 ولت 
 C3
 : خازن الکترولیت 10 میکروفاراد  
Ic
 :آی سی میکرو کنترلر  89C2051  با سوکت مربوطه 
  C5
, C4 : دو عدد خازن عدسی 30  تا 40  پیکوفاراد 
 ۷کانکتور :  در مکانهای ALFA-Z1-Z2-NO-SP-AL-BAT
   C6
 : خازن عدسی 100 نانوفاراد 
 دیپ سویچ:۳ عدد در مکانهای  SW1
  و  SW2  و  SW3  
 D
 :  دو عدد دیود یکسوساز 
  REL
 : رله 12 ولت 
  LED
 :  سه عدد در مکانهای  ON  و  Z1  و  Z2 
   ALFA
:کلید سؤیچ دار برای روشن و خاموش نمودن دزدگیر 
 T1
 :ترانزیستور C945 
  T2
 :ترانزیستور D880 

     در مونتاژ به این موارد توجه شود  :

یک تکه سیم بصورت جامپر در محل  J  نصب شود . (  کنار مقاومت  R5   )

پایه کوتاه دیودهای نورانی در هنگام نصب در خانه های متصل به سه مقاومت 1 کیلو قرار گیرد .

 سؤیچ آلفا توسط دو رشته سیم کوتاه به کانکتور ALFA  متصل شود .

·         در نصب آی سی رگولاتور چنان عمل شود که طرف فلزی بدنه اش بصورت خوابیده و بر شکل روی فیبر منطبق شود . این آی سی نیاز به یک رادیاتور ( گرماگیر ) آلمینیومی دارد تا گرمای آن را دفع کند  .

 در نصب آی سی میکروکنترلر ، حتماً از سوکت استفاده شود و جهت قرار گرفتن پایه 1 آی سی فراموش نشود . ( تو رفتگی لبه آی سی دقیقاً بر شکل روی فیبر منطبق شود )

·                       دیپ سؤیچ ها چنان نصب شوند که عبارت ON  آنها بطرف بالا و در مقابل عبارات SW1 و SW2 و SW3 قرار گیرد .

این دیپ سویچ ها بمنظور تنظیم تایمهای ورود ، خروج و تایم آژیر بکار میروند و توسط آنها میتوان تایم مورد نظر را انتخاب نمود . SW1  مربوط به تایم ورود SW2 مربوط به تایم خروج و SW3  مربوط به تایم آژیر میباشد .

طرز تنظیم تایم برای هر کدام از این کلیدها ، بشرح زیر و با شکل نشان داده شده:

                 

در شکل اول چهار وضعیت تایمی مختلف برای دیپ سویچ های  SW1 و  SW2 ( تایم ورود و تایم خروج ) نشان داده شده است .

 در شکل دوم چهار وضعیت تایمی مختلف برای دیپ سویچ  SW3  ( تایم آژیر ) نشان داده شده است .

برای تست مدار بهتر است کلید کلیه دیپ سویچ ها بطرف پائین ( یعنی همگی در حداقل تایم ها ) قرار گیرد .

 

( سایر تجهیزات مورد نیاز ) . . . برای این کیت به 3 وسیله دیگر بشرح زیر نیاز خواهد بود :

 

1 – یک منبع تغذیه مستقیم 12 ولت با جریان 1 آمپر . منبع تغذیه با رعایت قطبها به کانکتور مربوطه که در محل BAT  نصب شده ، متصل میشود .

2 – یک بلندگوی حدود 0.5  وات  . این بلندگو  توسط دو رشته سیم به کانکتور  SP  متصل میشود و داخل قاب دزدگیر ( کنار دستگاه ) مورد استفاده قرار میگیرد و با پخش بیپ های مختلف و آژیر ، وضعیت دستگاه را نشان می دهد .

3 – یک عدد سیرن 12 ولت ( آژیر قوی 12 ولت ) . این آژیر بعنوان خبر کننده دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد و با رعایت قطب ها به کانکتور  AL   متصل میشود . آژیر بهتر است از نوع تایوانی 6 صدا ( اصل تایوانی ) باشد . بعضی از آژیرها بدلیل غیر استاندارد بودن ، جریان بیش از حدّی از مدار میکشند که این باعث اُفت ناگهانی ولتاژ در مدار ، ودر نتیجه ری سِت شدن آی سی می شود .

روش استفاده از سنسورها :

·         سنسور یا سنسورهای مغناطیسی پس از سری شدن با همدیگر ، دو سر اول و آخر آنها به کانکتور Z1  ( زون 1 ) متصل شود .

·         سنسور یا سنسورهای لرزشی ، پس از سری شدن با همدیگر ، دو سر اول و آخر آنها به کانکتور Z2 ( زون 2 )  متصل شود .

·         کانکتور NO  ورودی باز مدار میباشد که بسته به نوع سنسور لرزشی ، ممکن است نیاز به این ورودی باشد . ( البته ممکن است این کانکتور مورد استفاده قرار نگیرد )

 

طریقه راه اندازی دزدگیر :

ابتدا نیازی به متصل نمودن سنسور به مدار نیست و کافی است دو ترمینال کانکتور Z1  توسط دو رشته سیم کوتاه به همدیگر متصل شوند و کانکتور Z2 هم به همین صورت دو ترمینالش توسط دو رشته سیم کوتاه به همدیگر متصل شوند . فعلاً به  ورودی باز مدار ( یعنی کانکتور NO  ) سیمی متصل نشود و این کانکتور آزاد بماند . همانطور که قبلاً گفته شد برای تست مدار بهتر است کلید کلیه سؤیچ های SW1 , SW3 , SW2  را در حالت پائین ( یعنی در حداقل تایم ) قرار دهید .

پس از اتصال بلندگو و آژیر به کانکتورهای مربوطه ، منبع تغذیه را با رعایت مثبت و منفی به مدار متصل کنید ، سپس کلید سؤیچ  را در وضعیتی قرار دهید که مقابل نقطه قرمز روی بدنه اش قرار گیرد . در اینصورت مدار دزدگیر با پخش چند بیپ مختلف روشن شدن خود را اعلام میدارد . اینک حدود 5 ثانیه مکث کنید تا تایم خروج مدار پایان یابد . پس از این مدت دو سیمی که به Z1  متصل شده را برای یک لحظه از همدیگر جدا کنید . به اینصورت شما بصورت دستی یک پالس به ورودی تایم دار مدار اعمال نموده اید و از آنجا که تایم ورود در وضعیت 5 ثانیه تنظیم شده ، پس از 5 ثانیه مدار عمل نموده و خروجی های SP  و  AL  با پخش بیپ و آلارم اعلام وضعیت میکنند . آژیر مدار هم دقیقاً برای مدت یک دقیقه ادامه خواهد داشت و سپس بطور اتوماتیک قطع میشود . البته اگر دو سیم  Z1  هنوز در حالت جدا از همدیگر قرار داشته باشند ، آژیر پس از اِتمام تایم ، مجدد  ادامه خواهد یافت . پس از قطع آلارم ، چنانچه ارتباط دو سیم Z2  قطع شود ، مدار بطور آنی عمل نموده و آلارم پخش میشود . بنابراین توجه شود که Z1 دارای تایم ورود میباشد که این تایم توسط  SW1  تعیین میشود و Z2 هیچ تایمی ندارد .

در صورت استفاده از چشم الکترونیک بهتر است از زون Z2  استفاده شود . ( بسته به خواست مصرف کننده میتوان همزمان از یک یا چند سنسور مغناطیسی ، یک یا چند سنسور لرزشی و یا یک یا چند سنسور مادون قرمز استفاده نمود ) اینکه چه تعداد سنسور به مدار متصل شود بستگی به منطقه مورد استفاده دارد ولی در هر صورت تجربه نشان داده که استفاده از حداقل تعداد سنسور علاوه بر مقرون به صرفه بودن ، استفاده و کارائی بهتری را در پی دارد .

 

سه دیود نورانی چه نقشی را  انجام میدهند ؟

در حالات مختلف ،وضعیت سه دیود نورانی  درب های که به زونهای  Z1 و Z2  و NO متصل میباشند را نشان میدهند . حتی اگر دستگاه خاموش باشد ، این دیودها نشان میدهند که درب متصل به آنها باز یا بسته است . در حالت خاموش بودن دزدگیر روشن بودن هرکدام از این دیودها نشاندهنده باز بودن درب متصل به همان زون میباشد . به اینصورت شما قبل از اینکه بخواهید اقدام به روشن نمودن دزدگیر نمائید ، با مشاهده روشن یا خاموش بودن این دیودها میتوانید پی ببرید که درب های متصل به زونهای مختلف باز هستند یا بسته . همچنین چنانچه به منزل مراجعه نمودید و ملاحظه شد که یکی از دیودهای نورانی بصورت ممتد روشن مانده ، مفهوم آن است که در نبود شما ، سنسور مربوط به همان زون ، حداقل یکبار فرمان گرفته و آژیر بصدا در آمده است .

اینک میتوانید دیپ سوئچ ها را در وضعیت تایمهای دیگر قرار داده و آنها را هم مورد آزمایش قرار دهید . پس از تست و آشنائی با طرز کار مدار ، آن را داخل قاب مناسب جاسازی نمائید . بسته بندی مدار در محفظه مناسب و قرار دادن سؤیچ الفا و دیودهای نورانی بر روی قاب حتماً با سلیقه و دقّت فراوان انجام شود . چرا که کوچکترین اتصال نا بجا باعث سوختن آی سی خواهد شد .  همانطور که قبلاً بیان شد بلندگوی کانکتور SP  باید در کنار دستگاه و داخل قاب نصب شود و سیرن یا آژیر 12 ولت در خارج از دستگاه و در محلی مناسب و البته دور از دسترس اشخاص نصب شود .

همچنین سیم کشی سنسورها توسط سیم زره دار ( ضد پارازیت ) انجام شود و در سیم کشی علاوه بر ظرافت و دقّت ، حتی المقدور مسیرهای کوتاه و البته دور از دسترس اشخاص انتخاب شود . استفاده از سیمهای مفتولی و یا اَفشان معمولی موجب دریافت پارازیت شده و هرگز توصیه نمیشوند . سیمهای شیلد با ضخامت کم بهترین نوع برای اینکار میباشند .

چنانچه در محلی هستید که امکان قطع برق وجود دارد ، میتوانید از دو باتری خشک 6 ولت ( باتریهای مخصوص سیستمهای حفاظتی ) برای تغذیه استفاده نمائید .

در استفاده از مدار ، فقط به این نکته توجه داشته باشید که در 2 حالت امکان سوختن آی سی وجود خواهد داشت .

1 – بوجود آمودن اتصال نا بجا در سیم بندی و نوارهای مسی و یا  اتصال کوتاه سیم تغذیه به نوارهای مسی کیت .

2 – نصب معکوس آی سی .

بنابراین در استفاده از مدار حداکثر دقّت و ظرافت را مدّ نظر داشته باشید .

نصب دزدگیر همراه با تغذیه در قاب عایق و مناسب ، الزامی بوده و به سلیقه سازنده واگذار میشود .

 

 

 

 

 dot.gif (901 bytes)     ارسال مدار     مدارهای خود را در تالار گفتگو ارسال کنید تا . بنام خودتان درج شود 

                                                                                              



 
                          بازگشت به صفحه اصلی